Radni Sejmiku Śląskiego apelują do ministra o rozbudowę linii kolejowej Dąbrowa Górnicza – Będzin

Radni sejmiku województwa śląskiego w poniedziałek 21 października zaapelowali do Ministra Infrastruktury o podjęcie działań w sprawie budowy dodatkowych torów kolejowych na odcinku Dąbrowa Górnicza – Ząbkowice. Dotąd plany kolei ujmują rozbudowę tylko na południe od Będzina.
Trwająca obecnie inwestycja przewiduje budowę czterech torów pomiędzy Katowicami a Będzinem. Dalej w stronę Zawiercia na razie tylko pozostają tylko dwa tory, co nie przyspieszy pełnego rozdziału ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego.
” Jako radni Sejmiku Województwa Śląskiego w imieniu mieszkańców naszego regionu apelujemy o podjęcie działań zmierzających do jak najszybszej realizacji budowy dodatkowych dwóch torów kolejowych na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin” – napisano w poniedziałek w apelu.
W ramach trwającej przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego budowane są dodatkowe tory, m.in. na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny – Katowice -Katowice Piotrowice. Ma to zwiększyć przepustowość linii kolejowych i pozwolić na separację ruchu regionalnego i dalekobieżnego w znacznej części Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Radni zaznaczyli, że w ramach publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez województwo śląskie pociągi obsługujące główną oś komunikacyjną regionu rozpoczynają i kończą bieg na stacjach: Częstochowa, Zawiercie, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Katowice i Gliwice. Wśród tych stacji nie ma Będzina z uwagi na konieczność obsługi Dąbrowy Górniczej – ważnego miasta na północno-wschodnim skraju GZM.
„Dlatego tego przejście w Będzinie z linii czterotorowej do dwutorowej stworzy „wąskie gardło” na odcinku Będzin-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – zauważyli wojewódzcy radni.
” Stojąc u progu możliwości stworzenia kolei metropolitalnej z prawdziwego zdarzenia, apelujemy o niezwłoczne przystąpienie do budowy dodatkowych torów na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Będzin równolegle do już prowadzonej przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego” – napisali.
W ich ocenie uzyskanie w celu prowadzonych już inwestycji nastąpi w sytuacji oddania eksploatacji czterotorowej linii kolejowej na całym odcinku Katowice – Będzin – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice.
W uzasadnieniu poniedziałkowej uchwały zaznaczono, że we wrześniu prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak wystąpił do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A o uwzględnienie w planach jak najszybszej modernizacji i dobudowy torów na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin, tym bardziej , że już inwestycja przez PKP PLK modernizacja na stacji Dąbrowa Górnicza i przystanku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice uwzględnia rozbudowę linii do czterech torów, zachowując niezbędną rezerwę.
W tej sytuacji pozostawienie odcinka linii kolejowej nr 1 Zawiercie – Będzin w istniejącym stanie dwutorowym stanowić będzie „wąskie gardło” dla przepustowości linii kolejowej na głównym ciągu komunikacyjnym regionu.
Zdjęcie: GZM