#Inne

GDDKiA otworzyła nowy odcinek na DK91. Przebudowa między Markowicami a Brudzowicami zakończona

Gotowy jest kolejny, tym razem 5-kilometrowy odcinek na DK91. Jak informuje GDDKiA bezpieczny, komfortowy i przyjazny dla środowiska jest nowo przebudowany 5-kilometrowy odcinek DK91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami. Ale to dopiero początek, do 2027 roku ma zostać zmodernizowane ponad 40 km DK1 czyli popularnej „gierkówki” w województwie śląskim.

Wartość kontraktu to ponad 80 milionów złotych, a wykonawcą przebudowy DK91 między Markowicami a Brudzowicami było konsorcjum firm NDI (lider), NDI Sopot oraz SP Sine Midas Stroy (partnerzy). Pierwotny termin zakończenia inwestycji przypadał na lipiec 2023 roku. Jednak z uwagi na wystąpienie nieprzewidzianych i dodatkowych robót, w tym m.in. rozbiórki starej nawierzchni klinkierowej, podbudowy betonowej i większego zakresu warstw nawierzchni oraz niezinwentaryzowanego gazociągu – termin realizacji został wydłużony.

Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wpłynie wykonanie oświetlenia drogowego i ygnalizaxji świetlnych. Na tym odcinku zamontowanych zostało około 250 latarni, a drogowe sygnalizacje świetlne powstały po przebudowanych skrzyżowaniach z ul. Opolską w Winowie i ul. Śląską w Zabijaku. Piesi zyskali chodnik o długości prawie 1,3 km. Wzdłuż drogi zamontowano także 17 km drogowych barier ochronnych. Wybudowane zostały trzy zatoki autobusowe oraz dwa bezpieczne miejsca do przeprowadzenia kontroli pojazdów przez policję i inspekcję transportu drogowego.

Obniżenie hałasu z ruchu drogowego zostało uzyskane dzięki zastosowaniu cichej nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej SMA. Ochrona środowiska obejmowała także przebudowę i budowę przepustów, rowów przydrożnych, płotków herpetologicznych i osadników zawiesin. W ramach tych działań powstało 9,5 km różnej średnicy kanalizacji. Wzdłuż drogi pojawiło się aż 3 km płotków naprowadzających dla płazów oraz wybudowaliśmy 15 urządzeń do podczyszczania wód opadowych i roztopowych.

Od listopada 2023 roku kierowcy korzystają już niemal z 5-kilometrowego odcinka Nowa Wieś – Zawada. Teraz oddany został do ruchu kolejny 5-kilometrowy odcinek Markowice – Brudzowice, a na kolejnych trzech odcinkach, Częstochowa – Nowa Wieś, Siedlec Duży – Koziegłowy, Zawada – Siedlec Duży, o łącznej długości blisko 15 km, prowadzone są prace.

” Dla pierwszych dwóch odcinków terminy umowne wskazują na zakończenie prac w tym roku. Jednak już wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To czy czasy realizacji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu ewentualnych aneksów do umów. Natomiast zakończenie prac na odcinku Zawada – Siedlec Duży na marzec 2026 roku ” – informuje katowicki oddział GDDKiA.

Pozostałe trzy odcinki o łącznej długości 16,4 km są w fazie przygotowania. Dla odcinka Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km została wykonana dokumentacja projektowa. Dla odcinków Siewierz – Podwarpie oraz Brudzowice – Siewierz o łącznej długości 11,1 km trwa jeszcze projektowanie. Łączny koszt tych ośmiu odcinków ma wynieść ponad 900 mln złotych.