We wtorek 11 czerwca rozpoczynają się prace na Wawelu. Sosnowiecki magistrat zapewnia „roboty będą prowadzone w taki sposób, by zachować ruch samochodowy”
11 czerwca (we wtorek) rozpocznie się dokończenie prac, które rozpocznie się budowa nowego ronda turbinowego u zbiegu ulic Wawel i Barbary, przebudowa tzw. „Ślimaka”, ulic Orlej, Grota-Roweckiego i Wawel. Sosnowiecki magistrat zapewnia, że prace będą prowadzone w taki sposób, by zachować ruch samochodowy. Optymistyczne wieści płynące z sosnowieckiego urzędu są jeszcze takie, że koniec prac ma nastąpić do końca 2024 roku.
Pierwsze prace będą polegały na sfrezowaniu zewnętrznych pasów ruchu na ul. Wawel oraz łącznic prowadzących z ul. Wawel na 3 Maja i w odwrotnym kierunku.
” Zawężenia pojawią się także na samej estakadzie prowadzącej z ulicy Wawel, przez ulicę Parkową, do skrzyżowania ulic Orlej i Grota-Roweckiego, a także w rejonie samego skrzyżowania. Ruszą również roboty przy budowie nowego ronda. Z tego powodu nie będzie możliwości wjazdu i wyjazdu z ulicy Barbary na Wawel oraz pod kościół św. Barbary. O kilkadziesiąt metrów zostaną przeniesione przystanki autobusowe Sielec Wawel oraz Sielec Wawel Kościół ” – informują w sosnowieckim Urzędzie Miejskim.
Najwięcej ma się zmienić na skrzyżowaniu ulicy Wawel oraz Barbary. Działające w tej chwili zwykłe skrzyżowanie zostanie zastąpione przez pełnowymiarowe rondo turbinowe. Rondo turbinowe charakteryzuje się tym, że pasy ruchu są wyraźnie podzielone liniami,kierując tym samym pojazdy bezpośrednio na kierunek, który chcą obrać. Ma to ułatwić wyjazd z ul. Barbary, jednego z największych sosnowieckich osiedli.
Przejście dla pieszych przy kościele św. Barbary zostanie przeniesione kilkadziesiąt metrów niżej i ma być dodatkowo oświetlone. Remont ulicy Wawel będzie dotyczył około półkilometrowego odcinka od nowego ronda aż po ulicę Parkową. Na nowo mają być wybudowane betonowe zatoki autobusowe wraz z tzw. „wiedeńskimi krawężnikami”, ma to zwiększyć komfort pasażerów komunikacji publicznej.
Prace będą kontynuowane na ulicy Parkowej, która biegnie przez popularny „Ślimak”. W tym przypadku oprócz nowej nawierzchni drogowcy zajmą się dylatacją wiaduktu. Nowy asfalt ma pojawić się także na nowych wiaduktowych łącznicach prowadzących z Pogoni.
Jednym z ostatnich prac ma być remont skrzyżowania ulic Parkowa, Orla oraz Grota-Roweckiego. Nowa nawierzchnia ma pojawić się się na fragmencie ul. Grota-Rowekiego od wysokości przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją na wysokości budynku Uniwersytetu Śląskiego oraz na ul. Orlej w okolicy ul. Puławskiej.
Cała inwestycja to koszt 16,7 mln złotych i wieści optymistyczne koniec ma być pod koniec 2024 roku.